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The Rudolf Steiner Archive

a project of Steiner Online Library, a public charity

Posthumous Essays and Fragments
1879-1924
GA 46

From notebook 307, undated, around 1923From notebook 307, undated, around 1923

Automated Translation

126. When are Dreams Remembered?

Only when they intervene in the organization, which also affects ordinary remembering - when they have the strength of sensory impressions - within the area adjacent to the sensory sphere - thus on the inward boundary.

The dream is experienced in the etheric body - movement only occurs when the astral body clings to the etheric body.

When the connection between the ego and the astral body becomes conscious, then one experiences in the will - a feeling of emptiness; when the connection between the physical body and the etheric body becomes conscious, then one experiences in the imagination - a feeling of density; the inner being is filled - as if spinning dreams formed this inner being. The imagination, becoming more and more ethereal, forms a picture, either within the senses (in waking consciousness) or behind them (in dreams or imagination).

In dreams, the temporal perspective that is experienced in waking life comes to our perception.

In imagination, the spatial perspective is removed – the images inwardly carry the movement.

The figures of the dream are alienated from the I; the imaginations are assimilated by the I.

The mystic withdraws from the world; the naturalist goes out into the world. The spiritual researcher enters with the world into his inner being and with his inner being into the world.

In breathing, the contact with the outer world is experienced dreamily in the rhythmic system.

In the inspiration that consciousness pours out through the imagination, this interaction is experienced with full awareness throughout the entire body.

But it is not air; it is ether - and with it its content - the soul-spiritual (astral). - Thus the world before and after earthly life is opened. - But with that, the ethical world has also merged with the physical world.

One converses with a dream figure as with a living person, without knowing that he has recently died - (Hartmann). One never does that in the imagination - because in it one lives only in the sphere of reality - one does not take into account in imagining anything that has not been experienced - one learns to live in images. -

One imagines that one has written a book and searches for the manuscript (Hartmann, Psych. p. 88). One does not do this in the imagination because one views the inner process that is present quite differently; not as a wish but as a task that arises. One finds in it the forces of survival. Not the desires are inwardly stimulated – but one remains fixed on the image = the image is not filled by the outer world, but by the activity emanating from within = Ordinary Consciousness: Wish-Image-Reality.

126. Wann werden Träume erinnert?

Nur wenn sie in die Organisation eingreifen, die auch das gewöhnliche Erinnern wirkt - wenn sie die Stärke von Sinneseindrücken haben - innerhalb des an die Sinnessphäre angrenzenden Gebietes sich abspielen - also an der Grenze nach innen. —

Der Traum wird im Ätherleib erlebt - es kommt nur zur Bewegung, wenn der Astralleib am Ätherleib festhält.

Wenn die Verbindung des Ich und Astralleib bewusst wird, dann erlebt man im Wollen - ein Leeregefühl; wenn die Verbindung des physischen Leibes u. Ätherleibes bewusst wird, dann erlebt man im Vorstellen - ein Dichtegefühl; es wird das Innere erfüllt - wie wenn sich fortspinnende Träume dieses Innere bildeten. Das sich ätherisierende Vorstellen wird zum Bilde - entweder innerhalb der Sinne (Wachbewusstsein) — oder dahinter (Träumen, Imaginieren). —

Im Träumen tritt die Zeitperspektive, die im Wachen durchlebt wird, in die Wahrnehmung.

In der Imagination wird aus dem Raum die Perspektive weggenommen - die Bilder tragen innerlich die Bewegung. —

Die Traumfiguren sind dem Ich entfremdet; die Imaginationen sind vom Ich aufgenommen. —

Der Mystiker zieht sich von der Welt zurück; der Naturforscher zieht in die Welt hinaus - der Geistesforscher tritt mit der Welt in sein Inneres ein - und mit seinem Inneren in die Welt. Im Atmen wird der Verkehr mit der Außenwelt träumend im rhythmischen System erfahren. —

In der Inspiration, die Bewusstsein über die Imagination ausgießt, wird dieser Verkehr durch den ganzen Leib hindurch hell bewusst erfahren. —

Es ist aber nicht die Luft; es ist der Äther - und mit ihm sein Inhalt - das Seelisch-Geistige (astralische). — Damit ist die Welt vor und nach dem Erdenleben eröffnet. - Es ist aber damit auch die ethische Welt mit der physischen zusammengeflossen. —

Man verkehrt mit einer Traumfigur wie mit einer lebenden Person, ohne dass man weiß, dass sie kürzlich gestorben ist - (Hartmann). Das wird man nie in der Imagination — weil man in ihr nur in der Sphäre der Wirklichkeit lebt -, man berücksichtigt im Imaginieren nichts, was nicht erlebt ist - man lernt in Bildern leben. —

Man bildet sich ein, ein Buch geschrieben zu haben, sucht das Manuskript (Hartmann, Psych. S. 88) — das tut man in der Imagination nicht, weil man den inneren Vorgang, der da vorliegt - ganz anders ansieht; nicht als Wunsch - sondern als sich ergebende Aufgabe - man findet darinnen die Kräfte des Fortlebens. - Nicht die Wünsche werden nach innen angeregt - sondern beim Bild bleibt man stehen = nicht von der Außenwelt wird das Bild erfüllt, sondern von der von innen ausgehenden Tätigkeit = Gewöhnliches Bewusstsein: Wunsch-BildRealität.