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The Rudolf Steiner Archive

a project of Steiner Online Library, a public charity

Posthumous Essays and Fragments
1879-1924
GA 46

From Notebook 278, undated, circa 1918.

Automated Translation

103. The Foundations of Moral, Social and Religious Experience

The animal instincts are considered by the naturalists: they are said to be the germs of human morality. But these instincts, when developed into the human, lead precisely to immorality.

But it is true that morality, which is generated in free thinking, becomes dulled in its development, passes over into the region of the dead: he who does not want to recognize birth and death in the moral and social life also sins against reality.

1. The basis of the moral life. This can only be anchored in the supersensible. Conscience and love. In the supersensible, conscience appears as the beholding of the truth, and love as the union with the objective being. In the moral life, the beholding of the truth appears as conscience, and the union with the objective being as love. Between the two lies inspiration.

2. Foundation of social life. This can only be anchored in the recognition of the human being as a supersensible being. As soon as one does not accept the human being as a supersensible being, but only takes him according to his sensual qualities, the social element passes over into the anti-social. Where succession - as a sensory order - or externally established sensory hierarchy regulate the social structure, anti-social elements are mixed into the social. - You have to call the mathematician and mechanic to help if you want to build a bridge: you have to call upon supersensible knowledge if you want to give humanity a social order.

3. Foundation of religious life: mere knowledge of wisdom can only lead beyond the individual. It arises from the individual; but once it has arisen, it is no longer individual. It cannot replace the religious: but if religion is not founded on wisdom, then wisdom will not be found through religion either. Therefore, there can be nothing sectarian about the anthroposophical world orientation, nothing of the kind that resembles the founding of a religion. The time of founding religions is over. In the realm of religious values, to lose connection with the past means to separate humanity from the impulses of the past that it needs. It would be as if, in old age, one were still to use the qualities of childhood for development.

103.Grundlegung des sittlichen, sozialen und religiösen Erlebens

Die tierischen Triebe werden von den Naturalisten betrachtet: sie sollen die Keime der menschlichen Sittlichkeit sein: Doch diese Triebe zum Menschlichen herauf gestaltet, führen gerade das Unsittliche herbei. —

Es ist aber dieses richtig, dass die Sittlichkeit, die in freiem Denken erzeugt wird, sich in ihrer Entwicklung abstumpft, in die Region des Toten übergeht: Wer nicht will Geburt und Tod auch im sittlichen und sozialen Leben anerkennen, der versündigt sich gegen die Wirklichkeit.

1. Grundlegung des sittlichen Lebens. Es kann nur verankert sein im Übersinnlichen. Gewissen und Liebe. Im Übersinnlichen erscheint das Gewissen als Anschauung der Wahrheit - die Liebe als Verbundensein mit dem objektiven Wesen. Im Sittlichen erscheint die Anschauung der Wahrheit als Gewissen; das Verbundensein mit dem objektiven Wesen als Liebe. Zwischen beiden liegt die Inspiration. —

2. Grundlegung des sozialen Lebens. Es kann nur verankert werden in der Anerkennung des Menschen als eines übersinnlichen Wesens. - Sobald man den Menschen nicht gelten lässt als übersinnliches Wesen, sondern ihn nur seinen sinnlichen Eigenschaften nach nimmt, geht das Soziale in das Antisoziale über. Wo Erbfolge - als sinnenfällige Ordnung - oder äußerlich sinnenfällig festgesetzte Rangordnung die soziale Struktur regeln, da ist Antisoziales in das Soziale eingemischt. - Man muss den Mathematiker, Mechaniker zu Hilfe rufen, wenn man eine Brücke bauen will: Man muss die übersinnliche Erkenntnis herbeirufen, wenn man der Menschheit eine soziale Ordnung geben will.

3. Grundlegung des religiösen Lebens: Die bloße Weisheiterkenntnis kann nur über das Individuelle hinausführen. Sie entspringt aus dem Individuellen; aber entsprungen, ist sie nicht mehr individuell. Sie kann das Religiöse nicht ersetzen: Aber wenn die Religion nicht durch Weisheit begründet wird, so wird auch nicht die Weisheit durch Religion gefunden. Daher kann in der anthroposophischen Weltorientierung nichts Sektiererisches, nichts von der Art stecken, was einer Religionsstiftung ähnlich ist. Die Zeit der Religionsstiftungen ist vorbei. Auf dem Gebiete der religiösen Werte den Zusammenhang mit der Vergangenheit verlieren, heißt die Menschheit von ihren ihr notwendigen Vergangenheitsimpulsen trennen. Es wäre, wie wenn man im Alter noch die Eigenschaften des Kindes zur Entwicklung benutzen würde.