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The Rudolf Steiner Archive

a project of Steiner Online Library, a public charity

Posthumous Essays and Fragments
1879-1924
GA 46

Note for Edouard Schur, dated 1907

Automated Translation

63. Document from Barr, Alsace II

During the first half of the 15th century, Christian Rosenkreuz went to the Orient to find a balance between the initiation of the East and that of the West. One consequence of this was the definitive establishment of the Rosicrucian Order in the West after his return. In this form, Rosicrucianism was to be the top secret school for the preparation of what esotericism would have to take on publicly as a task at the turn of the 19th and 20th centuries, when external natural science would have come to a preliminary solution to certain problems.

As these problems, Christian Rosenkreuz described

1) The discovery of spectral analysis, which revealed the material constitution of the cosmos.

2) The introduction of material evolution into the science of the organic.

3) The realization of the fact of a state of consciousness other than the ordinary one through the recognition of hypnotism and suggestion.

Only when these material insights have matured within science should certain Rosicrucian principles be passed on from the field of secret science to the public.

For the time being, the Christian-mystical initiation was given to the West in the form in which it was given by the Initiator to the “Unknown from the Highlands” in St. Victor, Master Eckhart, Tauler, etc.

The initiation of Manes, who in 1459 initiated Christian Rosenkreuz, is regarded as a “higher degree” within this whole current: it consists in the true knowledge of the function of evil. This initiation and its background must remain hidden from the masses for a long time to come. For wherever even the slightest ray of light from it has found its way into literature, it has caused disaster, as with the noble Guyau, whose disciple Friedrich Nietzsche became.

63. Document de Barr II

Christian Rosenkreuz ging in der ersten Hälfte des fünfzehnten Jahrhunderts nach dem Orient, um den Ausgleich zu finden zwischen der Initiation des Ostens und jener des Westens. Eine Folge davon war die definitive Begründung der Rosenkreuzerrichtung im Westen nach seiner Rückkehr. In dieser Form sollte das Rosenkreuzertum die streng geheim gehaltene Schule sein zur Vorbereitung dessen, was der Esoterik öffentlich als Aufgabe zufallen müsse um die Wende des 19. und 20. Jahrhunderts, wenn die äußere Naturwissenschaft zur vorläufigen Lösung gewisser Probleme gekommen sein werde.

Als diese Probleme bezeichnete Christian Rosenkreuz

1) Die Entdeckung der Spektralanalyse, wodurch die materielle Konstitution des Kosmos an den Tag kam.

2) Die Einführung der materiellen Evolution in die Wissenschaft vom Organischen.

3) Die Erkenntnis der Tatsache eines anderen als des gewöhnlichen Bewusstseinszustandes durch die Anerkennung des Hypnotismus und der Suggestion.

Erst wenn diese materiellen Erkenntnisse innerhalb der Wissenschaft ausgereift wären, sollten gewisse rosenkreuzerische Prinzipien aus dem Geheimwissenschaftlichen in die öffentliche Mitteilung eintreten.

Für die Zeit bis dahin wurde die christlich-mystische Initiation in der Form dem Abendlande gegeben, in der sie durch den Initiator dem «Unbekannten aus dem Oberland» erfloss in St. Victor, Meister Eckhart, Tauler usw.

Als ein «höherer Grad» wird innerhalb dieser ganzen Strömung die Initiation des Manes angesehen, der 1459 auch Christian Rosenkreuz initiierte: Sie besteht in der wahren Erkenntnis von der Funktion des Bösen. Diese Initiation muss mit ihren Hintergründen noch für lange vor der Menge ganz verborgen bleiben. Denn wo von ihr auch nur ein ganz kleiner Lichtstrahl in die Literatur eingeflossen ist, da hat er Unheil angerichtet, wie durch den edlen Guyau, dessen Schüler Friedrich Nietzsche geworden ist.