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The Rudolf Steiner Archive

a project of Steiner Online Library, a public charity

Posthumous Essays and Fragments
1879-1924
GA 46

From notebook 206, undated, circa 1895

Automated Translation

32. About Eugen Kretzer. Friedrich Nietzsche

Friedrich Nietzsche by Lic. Dr. Eugen Kretzer. Enthusiastic and understanding approval with regard to the first writings. – Correct insight that “Zarathustra” does not signify a new epoch – no understanding of the second epoch. Everything is explained by illness. A Christian's protest against the Antichrist. The point that matters in Nietzsche's last period is nowhere sharply emphasized; in his last period, Nietzsche is namely the negator of all kinds of knowledge, because he is the affirmator of life. Knowledge presupposes a reality that we do not have, that we strive for. Nietzschean reality is to be within ourselves, to be created by us. We are not to be cognizers, creators; we are to be commanders. This also applies to morality. Anyone who clings to a “should” and wants to recognize good and evil is placing the source of morality outside of themselves. Nietzsche wants to determine morality; to create, not to cognize – and therefore, to be beyond good and evil.

32. Über Eugen Kretzer. Friedrich Nietzsche

Friedrich Nietzsche von Lic. Dr. Eugen Kretzer. Begeisterte und verständige Zustimmung in Bezug auf die ersten Schriften. — Richtige Einsicht, dass «Zarathustra» keine neue Epoche bedeutet - kein Verständnis für die zweite Epoche. - Alles wird aus Erkrankung erklärt. Protest eines Christen gegen den Antichristen. - Der Punkt, worauf es in der letzten Periode bei Nietzsche ankommt, wird nirgends scharf hervorgehoben; Nietzsche ist in seiner letzten Periode nämlich der Verneiner aller Art von Erkenntnis, weil er Bejaher des Lebens ist. - Erkenntnis setzt eine Wirklichkeit voraus, die wir nicht haben, die wir erstreben. Die Nietzsche’sche Wirklichkeit soll in uns selbst sein, von uns erschaffen werden. Nicht Erkennende, Schaffende; Befehlende sollen wir sein. Auch in der Moral. Wer an einem Soll festhält und Gut und Böse erkennen will: verlegt den Quell der Moral in ein Außeruns; Nietzsche will die Moral bestimmen; Schaffen, nicht erkennen - deshalb jenseits von Gut und Böse.