Posthumous Essays and Fragments
1879-1924
GA 46
Unprinted dictionary entry, dated 1921
Automated Translation
119. About Franz Hartmann
Franz Hartmann comes from Bavaria, studied medicine, undertook extensive travels through America, which introduced him to the customs and traditions, especially the so-called magical arts of primitive peoples. He then met H. P. Blavatsky and Colonel Olcott, who from 1875 onwards tried to spread mystical and occult teachings by founding the Theosophical Society. He went to India with them and spent a long time there in the central place of the Theosophical Society. In addition to the “Theosophy” propagated by H. P. Blavatsky, H. was also interested in other mystical teachings of the Orient, especially [Shankaracharya], whose late Vedanta system he then propagated in several writings (partly translations, which he probably did not prepare according to the original texts) for Germans. He also published the Bhagavad-Gita in a German translation and tried to spread the underlying philosophical system. After his return to Germany, he met a primitive German mystic (a former craftsman) in whom he saw a follower of the Rosicrucian teachings and insights. By combining what he had learned from the teachings of this mystic with the teachings of Blavatsky, H. then developed the views that he sought to imbue with the results of his Paracelsus studies and which he presented in numerous writings in a popular, down-to-earth tone. The most important of these are his “Black and White Magic” and “Occult Signs and Symbols”. He also published a magazine called “Lotus Flowers”, in which he presented his views. H. died in 1911 (August?) –
119. Über Franz Hartmann
Franz Hartmann stammt aus Bayern, studierte Medizin, unternahm weite Reisen durch Amerika, welche ihn mit den Sitten und Gebräuchen, namentlich den sog. magischen Künsten primitiver Völkerstämme, bekannt machten. Er lernte dann H. P, Blavatsky und Colonel Olcott kennen, welche von 1875 an durch die Begründung der Theosophischen Gesellschaft mystisch-okkulte Lehren zu verbreiten suchten. Mit diesen zusammen ging er nach Indien und brachte dort in dem Zentralorte der Theosophischen Gesellschaft längere Zeit zu. Neben der von H. P. Blavatsky verbreiteten «Theosophie» interessierte sich H. auch für andere mystische Lehren des Orients, insbesondere für [Shankaracharya], dessen Spät-VedantaSystem er in mehreren Schriften (zum Teil Übersetzungen, die er wohl nicht nach den Urtexten anfertigte) für Deutsche dann propagierte. Auch die Bhagavad-Gita gab er in einer deutschen Übersetzung heraus und versuchte, das ihr zum Grunde liegende philosophische System zu verbreiten. Nach seiner Rückkehr nach Deutschland lernte er einen primitiven deutschen Mystiker (einen ehemaligen Handwerker) kennen, in dem er einen Fortsetzer der rosenkreuzerischen Lehren und Erkenntnisse sah. Durch Verbindung dessen, was er aus den Lehren dieses Mystikers machte, mit den Lehren der Blavatsky bildete H. dann die Anschauungen aus, welche er noch mit dem Ergebnis seiner Paracelsus-Studien zu durchdringen suchte und die er in zahlreichen Schriften in einem populär wirkenden, biedere Allüren annehmenden Ton darlegte. Die wichtigsten davon sind seine «schwarze und weiße Magie» und «Okkulte Zeichen und Symbole». Er gab auch eine Zeitschrift «Lotusblumen» heraus, in welcher er seine Ansichten vertrat. H. starb 1911 (August?) —