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The Rudolf Steiner Archive

a project of Steiner Online Library, a public charity

Collected Essays on Drama 1889–1900
GA 29

Automated Translation

Magazin für Literatur 1898, Volume 67, 8

79. “Comedy”

Drama by Friedrich Elbogen
Performance at the Neues Theater, Berlin

The Neues Theater provided a few bad hours with the performance of the dull work "Komödie" by Friedrich Elbogen. For thirty years, a retired major tolerated the half of his marriage who had cheated on him after ten years of cohabitation. He put on a comedy about marriage because he didn't want a scandal to break out before his daughter and granddaughter were married. You don't marry the offspring of divorced spouses. He has achieved what he wanted. Now he can get a divorce. By chance, he comes across the lawyer with whom his granddaughter cheated on his grandson-in-law. This lawyer is supposed to initiate the divorce. Why has the good Major been playing comedy for thirty years? He wanted to create a happy marriage for his granddaughter. Now she has destroyed it herself. That he has dogged his grief for thirty years is in vain. I believe what the author of the play had announced in the Berlin newspapers before the performance to recommend it: that he encountered the incident in his legal practice. But Elbogen is not a playwright. And that is why he has produced a brutal backdrop story, but not a drama, not even a decent play.

«KOMÖDIE»

Drama von Friedrich Elbogen
Aufführung im Neuen Theater, Berlin

Ein paar schlimme Stunden bereitete das Neue Theater durch die Aufführung des öden Machwerkes «Komödie» von Friedrich Elbogen. Ein Major a. D. hat dreißig Jahre lang die Ehehälfte neben sich geduldet, die ihn nach zehnjähriger Gemeinschaft betrogen hatte. Er hat eine Ehekomödie aufgeführt, weil er es nicht zum Skandal kommen lassen wollte, bevor seine Tochter und seine Enkelin verheiratet sind. Die Sprößlinge geschiedener Eheleute heiratet man nicht. Er hat erreicht, was er wollte. Nunmehr kann er sich scheiden lassen. Da gelangt er durch Zufall an den Advokaten, mit dem seine Enkelin seinen Schwiegerenkel betrogen hat. Dieser Rechtsmann soll die Scheidung einleiten. Wozu hat der gute Major dreißig Jahre lang Komödie gespielt. Er wollte der Enkelin eine glückliche Ehe schaffen. Nun hat sie diese selbst zerstört. Daß er dreißig Jahre seinen Gram verbissen hat, ist umsonst. Ich glaube, was der Verfasser des Stückes zu dessen Empfehlung in den Berliner Zeitungen vor der Aufführung hat verkündigen lassen: daß der Vorgang ihm in seiner Rechtsanwaltspraxis begegnet ist. Aber Elbogen ist kein Dramatiker. Und deswegen hat er eine brutale Kulissengeschichte, aber kein Drama, nicht einmal ein anständiges Theaterstück zustande gebracht.